Tema Läslust

Vecka 15 hade vi temavecka på Sandbäcksskolan.


Eleverna i fyran löser läsmysterium med hjälp av "Spågumman". Vilken text passar ihop med rätt bokomslag?

Vi lär oss bäst tillsammans!

"Spågumman" förutspår och ställer hypoteser om texter genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsning. 

"Spågumman" förutspår och ställer hypoteser om texter genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsning.

Vi läser olika korta texter och pratar om vad vi tror att boken kommer att handla om.

Vi läser olika korta texter och pratar om vad vi tror att boken kommer att handla om.

Treorna arbetar med huvudräkning på olika sätt.

Fyrorna jobbar med elektricitet och ledningsförmåga

Text

I fyran arbetar vi med tema "Elektricitet och ledningsförmåga". På bilden ser du en insekt byggd av eleverna. De har använt sig av ett batteri, ståltråd, en glödlampa och pysselmaterial. På bilden nuddar antennerna inte varandra (öppen krets) och lampan lyser inte.

När man sätter ihop antennerna lyser lampan (sluten krets).

Undrar vilka material som leder ström? Eleverna fick prova att sätta olika material mellan antennerna för att se vilka material som leder ström. Suddgummit som är gjort av plast är ingen ledare och därför lyser inte lampan.

Men när vi provade med saxen lyste lampan. Saxen är gjord av stål som leder strömmen bra.

Att skapa och koppla egna strömkretsar för att testa olika materials ledningsförmåga var både roligt och lärorikt. Eleverna var engagerade och det blev många diskussioner om hur man skulle gå till väga och vilka material som leder ström bäst.

Unable to render Vue app.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 april 2019
Sidan publicerad av: Barbro Fredriksson