Sjöbo kommun tar nästa steg i digitaliseringen av hemtjänsten

Bild

Bildtext (Ändras i inställningar och glöm inte alt-text)

Sjöbo kommun är stolta över att kunna meddela att vi i höst kommer att lansera digitala hemtjänstbesök som ett nytt komplement till vår befintliga omsorgstjänst. Detta görs i samarbete med företaget Digitala Samtal, som tillhandahåller den teknik och programvara som behövs för att genomföra besöken.

Digitala besök kommer att erbjudas som en frivillig tjänst och kommer att varvas med fysiska besök. I ett pilotprojekt har sju personer hittills anmält sitt intresse och valts ut för att delta. De kommer att få en surfplatta samt instruktioner om hur den används, och inom en månad förväntas de första digitala besöken komma igång.

– Vi har länge sett behovet av att modernisera vår hemtjänst och ge våra brukare fler valmöjligheter. Med digitala besök kan vi minska det fysiska intrånget och samtidigt skapa en bättre kontinuitet i kontakten mellan brukaren och personalen, säger Cecilia Lindberg, verksamhetsutvecklare på vård och omsorg.

Cecilia Lindberg betonar att digitala besök är ett steg mot en mer flexibel och tillgänglig omsorg, särskilt i en tid när fler och fler invånare blir bekväma med digital teknik.

– Invånarna blir mer och mer bekväma med att använda digital teknik och kommer i framtiden att ställa krav på kommunen att finnas tillgängliga digitalt. Digitala besök är ett sätt att möta dessa förväntningar, samtidigt som vi upprätthåller och förbättrar kvaliteten på omsorgen.

För att stödja införandet av den nya tjänsten har kommunen etablerat en särskild enhet med en projektledare och en undersköterska som ska genomföra de digitala besöken. Enheten kommer att vara ansvarig för att vägleda och stödja brukarna, så att de känner sig trygga med den nya tekniken.

På sikt ser kommunen även möjligheten att utvidga användningen av det digitala systemet till att omfatta videokonsultationer mellan legitimerad vårdpersonal och omsorgspersonal.

– Sjöbo visar att vi är en modig kommun som går i fronten för digitaliseringen. Vi tar aktivt stöd av Digitala Samtals införandestöd för att dra nytta av erfarenheter från andra kommuner och säkerställa en smidig övergång till den nya tjänsten, avslutar Cecilia Lindberg.

Vi ser fram emot att följa utvecklingen och hoppas att digitala besök kan bli ett värdefullt komplement till våra traditionella hemtjänsttjänster.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 23 augusti 2024