Tryggare elever med bättre betyg i skolsatsning

Två kvinnor står leende i en stor sal, omgivna av personer vid bord som pratar och diskuterar

Monica Nyberg och Malin Öhman från Skolverket var på plats under tisdagens seminarium

Trygga elever som trivs och får bättre betyg, samt mindre sjukskrivning hos lärarna - det är några resultat som en satsning på skolorna i Sjöbo kommun har gett. Nu är det tre år långa projektet Samverkan för bästa skola avslutat, och de positiva resultaten är många.

Sjöbo kommun har under tre år deltagit i regeringssatsningen ”Samverkan för bästa skola”. Där har både lärare och skolledare fått möjlighet att metodiskt gå igenom sitt nuläge, sina förutsättningar och sina utmaningar tillsammans med undervisningsråden Malin Öhman och Monica Nyberg från Skolverket. Emanuelskolan, Vollsjö skola, Färsingaskolan och Familjeförvaltningens processgrupp har under två år även fått handledning och stöd i sina förbättringsinsatser från Linnéuniversitetet.

Övriga kommunala grundskolor samt Malenagymnasiet har deltagit i en ”lightversion”. Dessa skolor har haft samma upplägg, men istället för riktat stöd från ett lärosäte har deras processgrupper fått stöd av kommunens samordnare Johanna Axelsson. Alla processgrupper samlades tillsammans med Skolverket och Linnéuniversitetets representanter i kommunhuset tisdagen den 13e mars för sammanfatta dessa tre år, i ett avslutnings- och framtidsseminarium.

I början av projektet kände både lärare och elever i Sjöbo kommun att de arbetade i uppförsbacke, men under de tre åren som satsningen pågått, har mycket förändrats.

- Genom delrapporter har vi kunnat följa förbättringarna, berättar Johanna Axelsson, kommunens samordnare för satsningen. Elevernas trygghet och trivsel har ökat, samtidigt som sjukskrivning bland personalen har minskat. Även betygen har börjat förbättras.

Ökad transparens och nya målbilder

På Framtidsseminariet blickade man även framåt, för att se vad framtidens utveckling på de olika enheterna och områdena kommer att innebära. Bland annat relationellt ledarskap, läsutveckling och undervisningens kvalitet var områden som många ville arbeta vidare med. Klart är att både projektets breda förankring och långvarighet har bidragit till framgångarna.

- Det har varit oerhört lärorika år för både skolorna och för oss som huvudman, säger Johanna Axelsson. Vi kan tydligt se att det har varit framgångsrikt att arbeta i hela styrkedjan. Det är tillsammans vi är starka, inte på egen kammare. Transparensen har ökat och vi kommer att fortsätta stärka kopplingarna mellan alla oss som arbetar för en bättre skola.

Vad är Samverkan för bästa skola?

Samverkan för bästa skola är en riktad satsning som Skolverket genomför på uppdrag av regeringen sedan 2019. Satsningen erbjuds utvalda skolhuvudmän vars skolor har låga kunskapsresultat. De deltagande skolorna får under tre år personlig kontakt och stöd från Skolverket samt ett lärosäte, där stödet utgår från skolan nuläge och behov. Utvecklingen och förbättringen av skolorna sker i dialog med huvudmännen, personalen och att även eleverna engageras. Metoderna för detta vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 mars 2025