Kontakt och service för VA-ärenden

Akut felanmälan, frågor om driftstörningar, felanmälan VA, kontakt med kundtjänst, hämta dricksvatten i vattenkiosken och mer. Här finns kontaktuppgifter angående olika vatten- och avloppsärenden.

Vid akuta fel gällande vatten och avlopp, kontakta sos-alarm 040-676 94 58.

Vid icke-akuta ärenden dagtid

  • Kontaktcenter 0416 - 270 00 eller kundtjänst på tekniska förvaltningen 0416-271 53.
  • Med gratisappen Felanmälan Sjöbo kan du felanmäla via din mobil.
    Felanmälan Sjöbo, VA-ärenden

Sjöbo kommun använder en sms-tjänst för att informera om planerade eller akuta driftstörningar på vatten- och avloppsledningsnätet.
SMS-tjänst vid driftstörningar, mer information

Kundtjänst hanterar frågor gällande fakturor, flyttanmälan, vattenkiosk, felanmälningar, avläsning vattenmätare, byte vattenmätare med mera.

E-post kundtjänst VA
Telefon 0416-271 53, måndag - fredag 10-12

Kontaktcenter växel 0416-270 00

Under "Mina sidor" kan du bland annat få en överblick över dina abonnemang, titta på dina fakturor, lämna vattenmätarställningar, anmäla flytt.
Mina sidor VA och renhållning

När du vill komma i kontakt med oss - ring kontaktcenter och fråga efter VA-enheten. Du kan också skicka e-post.
Kontaktcenter 0416-270 00
E-post VA-enheten

Besöksadress: Ommavägen 30, Sjöbo
Postadress: Sjöbo kommun, Tekniska förvaltningen, 275 80 Sjöbo

Om du har problem med att råttorna tar sig upp från avloppet i duschar eller toaletter, kontakta oss för råd och hjälp.
E-post VA tekniska

Om råttorna rör sig ovan mark på din tomt - kontakta miljöenheten.
E-post miljöenheten

På Verkstadsgatan 17 i Sjöbo finns en vattenkiosk där företag och privatpersoner kan hämta vatten. Stationen är öppen dygnet runt, året om.

Det är dricksvatten inne i vattenkiosken, men vi kan inte garantera att kopplingar och slangar alltid är rena.

För större uttag av vatten krävs en nyckel som du kan kvittera ut på Sjöbo kommun/tekniska förvaltningen. Mindre uttag, som påfyllning av mindre flaskor är gratis och görs genom att trycka på en knapp på vattenkiosken.

Eftersom Sjöbo kommun erbjuder vatten via vattenkiosken är det inte längre tillåtet att ta vatten från brandposter. Arbetet med att plombera samtliga brandposter i Sjöbo kommun pågår.

Ansök om nyckel till vattenkiosken genom att kontakta kundtjänst tekniska.
E-post tekniska/vattenkiosk

Om du har drabbats av en skada som du anser att Sjöbo kommun är ansvarig för, kan du ställa ett skadeståndsanspråk mot kommunen. Skadan ska gälla dig personligen eller din egendom.
Ersättningsanspråk mot Sjöbo kommun

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 september 2024