Två tjejer från åk 2 gör hjärta med händerna.

Duktiga och glada andraklassare från Sandbäcksskolan.

Sjöbo simanläggning

Visste du att varje termin hjälper personalen på Sjöbo simanläggning cirka 220 barn att lära sig simma.

Undervisar och hjälper barnen

I grundskolan ska eleverna kunna simma och hantera nödsituationer i vatten för att få ett godkänt betyg i idrott och hälsa. I Sjöbo kommun är det personalen på vår simanläggning som undervisar och hjälper barnen att klara betygskriterierna.

När kommundirektör Karina Hansson hälsar på i simhallen möter hon barnen i årskurs 2 från Sandbäcksskolan som har uppsim den här dagen. Det är varmt i hallen och stämningen bland barnen är så där bubbligt glad, toppad med lite nervositet.

Simlärarna vill se att barnen i årskurs 2 klarar att simma 48 meter, varav 16 meter på rygg. Den här dagen checkas det hur barnen har utvecklats och vad de kan. Alla testas tre gånger per termin så att simundervisningen anpassas och hjälper så många barn som möjligt.

Eleverna i årskurs 5 ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter ryggsim. De ska också kunna dyka ner och hämta en ring på 1 meters djup, dyka sittandes eller ståendes, samt veta hur det går till när man livräddar med boj och hämtar dockan.

Visar vad de kan

En efter en hoppar eller dyker barnen i och visar vad de kan. Simlärarna Angelica Jönsson och Ciile Ekstrand ger instruktioner, peppar och följer varje simtag barnen tar. I dag får de extrahjälp av kommundirektör Karina Hansson, som går med utmed bassängkanten – hon håller en flytpinne en bit framför den simmande eleven, om ut ifall att behovet av lite stöttning uppstår.

- Vilket härligt gäng! Barn i 2:an är bara sådär spontana, pratglada och nyfikna. Det inbjuder verkligen till en glad och öppen dialog, och det var ingen som drog sig undan utan alla ville verkligen göra och visa sitt bästa! säger Karina.

Simanläggningen har sju heltidsanställda och fem timanställda; tillsammans hanterar de verksamheten där skolorna har idrottsundervisning, allmänheten kommer och badar, GK Stjärnan erbjuder vattengymnastik och Sjöbo Simsällskap vårdar simmare i alla åldrar och nivåer. Simhallschef Patrik Larsson berättar att dryga 60 000 besöker simanläggningen varje år.

Glada och pigga

- Men jag vill att fler ska komma! Vi har plats och vi ser hur bra de mår, de som besöker oss. Tidiga mornar har vi de trogna besökarna som ser rätt slitna ut när de letar sig in till omklädningsrummen; men efter simturen är det helt andra människor som går här ifrån, de är glada och betydligt piggare, skrattar Patrik.

Ett annat gäng som ser ut att gilla simanläggningen är de mogna männen som sitter i den varma utomhuspoolen; det snackas livligt och skratten är många. När vårt besök i simanläggningen är slut efter ett par timmar, sitter männen fortfarande kvar i poolen.

Snart stänger Sjöbo simanläggning för säsongen. Då byter simhallschef Patrik Larsson med personal om och flyttar till våra friluftsbad. Du träffar dem och sommarens badvärdar på Orebadet, Frenningebadet och Östra Färsbadet. Där fortsätter uppdraget att lära sjöboborna att simma – vill du anmäla till sommarsimskola, så skynda dig, mycket är redan fullbokat!

Sommarsimskola 2023 (sjobo.se)

Kommundirektör Karina Hansson hälsar på i Sjöbo simanläggning, sitter vid poolkanten.

Kommundirektör Karina Hansson hälsar på i simanläggningen.

Simlärare Angelica Jönsson, Sjöbo simanläggning.

Simlärare Angelica Jönsson.

Simhallschef Patrik Larsson, och simlärarna Angelica Jönsson samt Ciile Ekstrand, kommundirektör Karina Hansson.

Stora bassängen i Sjöbo simanläggning, motljus.

Stora bassängen, Sjöbo simanläggning.

Kommundirektör Karina Hansson går utmed bassängkanten med flytpinne som hjälp om barnet behöver stöd.

Kommundirektör Karina Hansson erbjuder flytstöd om det skulle behövas.

Senast uppdaterad: 9 maj 2023