Översiktsbild, drönare på Storkskolan

Storkskolan

Storkskolan ligger i Sjöbo kommuns södra del, i Blentarp. Upptagningsområdet omfattar både landsbygd och mindre samhälle. Skolan ligger i ett naturskönt område med skogen in på knutarna.

Om skolan

Storkskolan är en grundskola F-6 inklusive fritidshem. På skolan finns även Folkbiblioteket lättillgängligt för alla våra elever.

Kontakt

Fritidshem

  • Rubinen: 0733-11 36 30 eller 0416-77 50 90
  • Diamanten: 0733-11 36 40 eller 0416-77 50 21

Arbetslag

F-6: 0733-11 36 41 eller 0416-77 50 20

Hitta hit

Simonstorpsvägen 2A, Blentarp

Följ oss gärna på Facebook

Ny på Storkskolan

Ska du börja på vår fina skola? Den här filmen är framtagen för vårdnadshavare till barn som ska börja i förskoleklassen, men även du som är ny elev i någon av våra andra årskurser kan ha glädje av den. Följ med in på vår skola genom denna film.

På Storkskolan är vi uppdelade i två arbetslag.

Arbetslag årskurs F-3

Våra skoltider

Skoltider är måndagar 08:00-12:00, tisdag-fredag 08:00-14:00.
Utöver det har vi fritidsverksamhet igång på morgonen mellan kl. 06:00-08:00 och efter skoldagens slut, måndagar 12:00-18:00 och tisdag-fredag 14:00-18:00.

Varje pedagog i F-3 är mentor för en grupp elever. Mentorsgrupperna bygger på årskurserna. På så vis kommer värdegrundsarbetet att föras i den grupp där man har sitt arbete under större delen av arbetsveckan. Skolarbetet och arbetet med att öka tryggheten blir därigenom integrerade delar av elevernas vardag.

Kontaktuppgifter

F-klass
Britt Lantz
Bengta Nilsson

Årskurs 1
Ewa-Lena Arthursson

Årskurs 2
Emmy Edlund

Årskurs 3
Selma Sulijnovic

Arbetslag årskurs 4-6

Flexibelt lärande

I den dagliga verksamheten strävar vi alltid efter att varje elev ska ha möjlighet att lära sig utifrån sina förutsättningar. På samma sätt finns det många sätt för eleverna att visa sina kunskaper. På Storkskolan försöker vi att i samråd med eleven och utifrån kursplanernas krav hitta inlärningsmetoder och redovisningssätt som gynnar den enskilde eleven. Det innebär att bland en grupp elever kan det förekomma flera olika arbetssätt och redovisningssätt vid sidan av varandra.

Mentorskap

Mentorsgrupperna är åldershomogena och bygger på undervisningsgruppen (klassen). På så vis kommer värdegrundsarbetet att föras i den grupp där man har sitt arbete under större delen av arbetsveckan. Skolarbetet och arbetet med att öka tryggheten blir därigenom integrerade delar av elevernas vardag.

Elevinflytande

Förutom det sedvanliga elevdemokratiska arbetet i elevråd strävar vi efter att öka elevernas inflytande och medvetenhet om sitt lärande med hjälp av lokala pedagogiska planeringar. Planeringarna lägger tyngdpunkten på de nationella målen och hur dessa kan konkretiseras och bedömas i det dagliga arbetet. Som en del av arbetet reflekterar eleverna tillsammans med lärarna kring sitt lärande.

Omdömen och kunskapskrav

Med utgångspunkt i elevernas arbete gör varje elev en individuell bedömning (självskattning) av hur de upplever att läroplanens kunskapskrav har uppnåtts. Dessa reflektioner blir, tillsammans med lärarens bedömning, senare underlag för de skriftliga omdömena som eleverna får i varje ämne inför utvecklingssamtalen. Vi strävar efter att eleverna i så stor utsträckning som möjligt leder sina egna utvecklingssamtal.

Kontaktuppgifter

Årskurs 4
Camilla Henriksen

Årskurs 5
Petra Månsson Lindblad
Fredrika Kempff-Eke

Årskurs 6
Ann-Louise Hellenberg

För att utveckla skolans arbete värnar vi om samverkan mellan skola, elev och förälder.

Du som är vårdnadshavare är välkommen att besöka vår verksamhet!

Verksamhetens utgångspunkt är att elevernas bästa alltid ska komma i främsta rummet. All verksamhet ska skapa goda baskunskaper, framtidstro, trygghet, stark självkänsla och ett gott självförtroende. Verksamheten ska ge alla elever möjlighet att förstå och kritiskt granska sin omvärld, för att rustas för ett livslångt lärande grundat på medkänsla för människor och respekt för miljön. Detta uppnås genom att ge eleverna trygghet och trivsel i goda lärmiljöer.

Plan mot kränkande behandling och diskriminering

Alla elever i vår verksamhet ska bemötas med förståelse och respekt för människors lika värde. Alla barn och elever ska oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning behandlas lika och ha samma rättigheter i skolans verksamhet.
Likabehandlingsplan Storkskolan , 311.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Vår vision

Storkskolan – skolan alla är stolta över!

Vi ger de bästa förutsättningar för trygghet, trivsel och goda studieresultat genom närheten mellan elev och lärare.

För att utveckla skolans arbete värnar vi om samverkan mellan skola, elev och förälder. Besök gärna vår verksamhet!

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 november 2024