Modersmålsstöd
Spel musik, lyssna på sagor på modersmålet, använda familjen som en resurs - så här jobbar vi med modersmålsstödet i förskolan.
Stöd, värderingar och attityder
Förskolan har ett ansvar att arbeta med modersmålsstöd som ett av strävansmålen i läroplanen för förskolan, samt att arbeta med värderingar och attityder. Modersmålet är grunden för att barnet lättare ska lära sig svenska. De olika språken behöver inte konkurrera utan kan fungera som stöd för varandra.
Sätt att ge stöd
- Personalen kan lära sig enstaka ord eller fraser på barnens olika modersmål
- Låta modersmålet vara synligt genom alfabet, böcker, kartor, ramsor, bilder från andra kulturer
- Spela musik från olika länder
- Låta barnen lyssna på sagor på sitt modersmål
- Se och använda barnens familjer som en resurs
Modersmålsplan
För att kunna ge samlat modersmålsstöd och skapa goda förutsättningar för alla våra flerspråkiga barn i förskolan, har Sjöbo kommun gjort en modersmålsplan.
Modersmålsplan Sjöbo kommun , 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.
- Skollagen (SFS 2010:800) 8 kap. Förskolan, 10§ (s.78)
" Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål." - Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) punkt 2. Mål och riktlinjer, punkt 2.2 Utveckling och lärande (s. 14).
" Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska."