Blockflöjtens förskola
SJÖBO, kommunal
Blockflöjtens förskola är byggd i ett lugnt och trivsamt villaområde med närhet till skog och natur vilket vi gärna nyttjar.
På Blockflöjtens förskola delar vi barnen i små åldershomogena grupper, Munspelet 1-3 åringar, Panflöjten 4-5 åringar. Organisationen av förskolan gör att pedagogerna kan anpassa verksamheten efter barnens behov och intressen, och att barn och föräldrar känner sig inkluderade verksamheten. Blockflöjtens förskola är en förskola för utveckling och lärande.
Vi erbjuder en trygg och inspirerande utvecklingsmiljö. De nationella läroplanerna och Reggio Emilias pedagogiska filosofi ligger som en grund för arbetet. Vår förskola och skola är en mötesplats för gemensamt lärande, en demokratisk arbetsplats som värnar om värden som olikhet, lyssnande och delaktighet. Alla pedagoger är högskoleutbildade och behöriga. Vi har höga kvalitetskrav på verksamheten.
Vi som arbetar på Blockflöjtens förskola är förskolechef, specialpedagog, förskollärare, barnskötare, förskolesekreterare, intendent, vaktmästare, kock och lokalvårdare.
Våra avdelningar
Blockflöjtens förskola är indelad i 2 avdelningar som sedan delas i 3 grupper: Panflöjten, Stora och Lilla Munspelet.
På varje avdelning finns lärmiljöer som är inredda åldersadekvat samt efter barnens behov och intressen. Olika projektarbeten präglar också till viss del lärmiljöernas innehåll. Därmed är alla lärmiljöer hela tiden föränderliga. Mitt i husets kärna ligger Torget, en lärmiljö för alla åldrar och en plats för möte mellan alla barn och pedagoger.
Måltider
Vi har ett eget kök med en anställd kock. I vårt kök lagas nästan all mat från grunden. Köket serverar frukost, lunch och mellanmål. Barnen som har uteverksamhet i Oran får sin mat från Färsingaskolan. Om ditt barn behöver specialkost, kontakta personalen på förskolan.
Förskolans matsedel finns tillgänglig via appen "skolmaten".
Utemiljön
Gården på Blockflöjten är lättillgänglig för både stora och små barn. Gårdens framsida erbjuder bland annat gungor, sandlådor, vattenlek, gräsmattor till boll och lek, klätterställning med mera. Här finns även en liten kulle som är mycket uppskattad som pulkabacke vintertid. På gårdens baksida erbjuds träd att klättra i, rutschkanor, gungbrädor, en liten grillplats, en skogsdunge med mera.
Förskolans gård är föränderlig och förändras efter barnens behov och intresse. En lärmiljö för alla åldrar och en plats för möte mellan alla barn och pedagoger.
För de barn som sover, erbjuder vi ett sovdäck i ett inglasat uterum, där barnen sover i en personlig sovsäck med sele som förskolan tillhandahåller. Kuddar, filtar med mera får gärna tas med hemifrån så barnen har något personligt när de ska sova. Fungerar inte sovdäcket som sovplats för just ditt barn, så hittar vi tillsammans en annan lösning.
Förskolan är centralt belägen och har på gångavstånd nära till bibliotek, skolor, förskolor och lekplatser.
Oran
Orans strövområde besöks varje vecka av Panflöjten. I Oran finns det tillgång till en fantastisk skogsmiljö och härliga vandringsleder samt en värmestuga med toaletter och en lärmiljö.
Barnen som är i Oran får sin mat dit från Färsingaskolan.
Lilla lekplatsen
Lilla lekplatsen är en lekplats som ligger bara en liten bit ifrån Blockflöjtens förskola. Denna lekplats brukar vara den plats som de yngre barnen börjar besöka på sin första uteverksamhet.
Bäcken
Bäcken rinner under cykelvägen, som vi går på till Oran. Det blir ofta ett spontanstopp på vägen dit. Bäcken rinner in i en liten skogsglänta och här upptäcker och utforskar barnen både djur och natur.
Lilla skogen
En liten skog på ett litet promenadavstånd från förskolan. Skog och lekplats i en härlig kombination.
Hitta hit
Valsgatan 13, Sjöbo
Barnets lärande
Lärandet bygger på samspelet mellan barnen, miljön och pedagogerna. Det är upplevelser och den egna nyfikenheten som utgör grunden för lärande. Därför måste pedagogen inta en medforskande ställning och ha lusten och viljan att ständigt lära nytt tillsammans med barnen.
Den pedagogiska dokumentationen är grunden för barnens och verksamhetens utveckling. Barnen erbjuds många tillfällen i vardagen att uttrycka sina tankar och åsikter samtidigt som de ges tillfälle att lyssna på andras synpunkter. På så sätt kan vi reflektera över vår vardag och ge barnen möjlighet att tillsammans med oss vuxna ta ansvar för sig själva, varandra och påverka sin vardag i förskolan.
Barnens intresse och nyfikenhet utmynnar i tema/projekt där barnen och inte ämnet är det viktigaste. Estetiska uttrycksformer är viktiga, därför intar ateljén en central plats i verksamheten. Arbetssättet är ingen metod utan representerar ett synsätt, ett förhållningssätt till barns lärande och till individens inneboende förmågor och rättigheter.
Projekt/Temaarbete
Projekt och temaarbete präglar en del av förskolans arbete. Temaarbetet styrs utav det som barnen visar intresse kring. När projektet är bestämt, startar det oftast med någon form av kick off som till exempel drama/teater.
Inskolning
På Blockflöjten erbjuds föräldraaktiv inskolning. Inskolningsperioden sträcker sig från 5-10 dagar, varav 5 dagar är avgiftsfria. Vi rekommenderar 1-2 åringar 10 dagars inskolning.
Inskolningen innebär inte att barnet tränas på att lämnas, utan på att i lugn och ro få vänja sig vid förskolans rutiner och miljö tillsammans med sin vårdnadshavare. Under inskolningen är det ni som vårdnadshavare som tar hand om ert barn i våra olika aktiviteter. Efterhand drar ni er undan och då tar vi över. Alla barn är olika och en inskolning kan därför ta olika lång tid.
Förskolan har ansvar för att utreda, dokumentera och åtgärda när något händer. Blockflöjtens förskola har ett väl fungerade och kontinuerligt pågående arbete mot mobbing och mot diskriminerande och kränkande behandling.
Du kan alltid anmäla diskriminering eller kränkande behandling till ansvarig förskolechef. Om du inte känner att du blir lyssnad till, så kan du kontakta Familjeförvaltningen.
Förskolan ska även erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter ska vägas samman på ett balanserat sätt. (Läroplanen för förskolan, LpFö-98/16)
Barn i behov av särskilt stöd
Den pedagogiska verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt (Läroplanen för förskolan, Lpfö 98/10 och Skollagen)
På förskoleenheten arbetar vi utifrån framtagen Barnhälsoplan där vi säkerställer varje barns behov. På enheten finns två specialpedagoger.
Modersmål, när barnet talar ett annat språk
Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. (Skollagen 8 kap. 10§).
Detta arbete sker kontinuerligt i förskolans vardag och i leken där allt är möjligt. Biblioteket tillhandahåller språkpåsar till förskolan för att barn ska kunna utveckla sitt språk. I förskolan finns tillgång till olika IT verktyg, TAKK och bilder som stöd i detta arbete.
Säkerhet och sekretess
Förskolan arbetar kontinuerligt med att dokumentera och följa upp tillbud och har en utarbetad krisplan.
Kontakt
-
Eva-Karin Oldén
Biträdande rektor, Tofta förskola, Blockflöjtens förskola, Åsum förskola, Pedagogisk omsorg
-
Sofie Stagevik
Rektor
-
Pontus Carlström
Biträdande rektor, Anpassad Grundskola
Besöksadress
Anpassad grundskola och Samverkansgruppen
-
Camilla Birgersson
Skolhandläggare
-
Blockflöjtens förskola
Besöksadress
Valsgatan 13
Postadress
275 38 Sjöbo