Linnéstugans förskola

SJÖBO, kommunal
Vi inspireras av Reggio-Emilia och tror på det kompetenta barnet med en inre drivkraft att utforska sin omgivning som skapar ett lärande för barnet. Att arbeta med våra projekt och vår undervisning både inne och ute är en självklarhet för oss, som helt utgår från förskolans läroplan.

Välkommen till Linnéstugans förskola

Vi erbjuder barnen föränderliga lärmiljöer, där barnen har möjlighet att mötas och uppmuntra till dialog mellan barnen och mellan barn och pedagog. I mötet mellan barn, material och rum utmanas barnen och lärmiljön växer fram och förändras utifrån barnens behov. Vi har exempelvis en familjehörna, byggrum, ateljé och språkhörna.

Våra avdelningar

Linnéstugan har fyra avdelningar: Grön, Röd, Blå och Gul.

De yngre barnen går på Blå och Gul. De äldre barnen på Grön och Röd. På varje avdelning finns det olika lärmiljöer som barnen har möjlighet att växla mellan under dagen.

Utemiljön

Förskolan ligger inbäddad i ett villaområde med en fantastisk natur runt hörnet med närhet till Linnéparken och Stenänga, ett större naturområde. Stora grönytor, härliga skogsdungar och långa cykelbanor där miljön skapar en god lärmiljö som fängslar, förundrar, utmanar och stödjer barnets utveckling. För att ta oss lite längre iväg har vi lådcyklar att tillgå på våra utfärder.

Måltider

Förskolan har ett eget kök med en kock som lagar all vår mat. Köket serverar frukost, lunch och mellanmål. Om ert barn behöver specialkost, vänligen kontakta personalen.
Matsedel för förskolor/skolor i Sjöbo kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan även ladda ner appen "Skolmaten".

Vila

För de barn som sover erbjuder vi vila utomhus på sovdäck som är inbyggt eller i barnets egen vagn. Här sover barnen i personliga sovsäckar som förskolan tillhandahåller.

Personal

På vår förskola arbetar förskollärare och barnskötare tillsammans. Tillgång och på plats finns specialpedagog när det behövs.

Omsorg på obekväm arbetstid

På Linnéstugans förskola finns även kommunens verksamhet för barn vars vårdnadshavare arbetar på obekväm arbetstid.

Kontakt och besök

Om du är nyfiken på vår verksamhet och vill besöka förskolan, kontakta oss via
0416-272 05 för att boka in dig på någon av våra planerade visningar.

Hitta hit

Botaniska vägen 2, Sjöbo

En dag på Linnéstugans förskola

Barnens aktiviteter inomhus och utomhus pågår under hela dagen där våra lärmiljöer och närmiljö förundrar och förbrylar för att utforskas av barnen. Fasta tider som vi har på förskolan är:

  • 06:00 Förskolan öppnar
  • 07:30 Serveras frukost
  • 09:15-09:30 Frukt
  • 11:15-11:30 Lunch
  • 12:00 Vila/Aktivitet
  • 14:15 Mellanmål
  • 16:30 Frukt
  • 18:00 Förskolan stänger

Ny upplevelse

Inskolningen är viktig för att barnet ska vänja sig vid sin nya miljö -förskolan. Den är också viktigt för att du som förälder ska få ta del av det som kommer att bli en del av ditt barns vardag.

Att börja förskolan är ofta en ny upplevelse för både barnet och dig som förälder. Vi som arbetar på förskolan är vana vid inskolning och vet att det kommer att gå bra – men att alla barn och föräldrar har olika behov. Vi kommer att göra allt vi kan för att ditt barn ska få en så bra inskolning som möjligt.

Föräldraaktiv inskolning

Vi arbetar med föräldraaktiv inskolning på Linnéstugans förskola vilket innebär, att under inskolningen kommer du som förälder finnas med och ha en aktiv roll. Inskolningen sker från den dagen som barnet blivit placerat i förskolan. Vi erbjuder alltid ett uppföljningssamtal efter ca två-tre månader efter det att inskolningen är avslutad.

I den föräldraaktiva inskolningen är du som förälder tillsammans med ditt barn med i alla moment och situationer. Första inskolningsdagen är ni på förskolan 1,5 h. Dag två till fyra är ni på förskolan klockan 09:30-13:30.

Tillit och förtroende

Det är vår uppgift att se till att du, som förälder vet vad som kommer att ske under dagen. Det är viktigt att vi har aktiviteter så att ditt barn får en naturlig kontakt med pedagoger och barn, vilket skapar tillit och förtroende.

Under de tre första dagarna är det du som förälder som ansvarar för ditt barn, vilket innebär att ni:

  • är med vid på -och avklädning när vi ska gå ut/in
  • deltar i aktiviteterna som erbjuds under dagen
  • sitter med vid måltider
  • byter blöjor på ditt barn
  • lägger/vilar med ditt barn

Trygghet för förälder och barn

Att vara delaktig skapar trygghet för både dig som förälder och för ditt barn. När du är med i alla moment tillsammans med ditt barn får du insyn i ditt barns vardag på förskolan. Du får en inblick i den pedagogiska verksamheten och alla rutinsituationer. Du får kontakt med de andra barnen och du vet då vem ditt barn pratar om hemma. Du kan dela ditt barns vardag på ett helt annat sätt och det skapar trygghet. Personalen och du lär känna varandra och du lär känna förskolan vilket kan skapa samhörighet, delaktighet och engagemang. Tillsammans skapar vi en trygg atmosfär för dig och ditt barn under inskolningen så att det går bra för er båda när det är dags för lämning

På Linnéstugans förskola arbetar vi utifrån ett projekterande arbetssätt med lärmiljöer som genomsyrar förskolan. Lärmiljöer skapas där den undervisande leken förbryllar, roar och utmanar barnen i sitt lärande. Barnen är aktiva aktörer som möts, leker och lär tillsammans.

Det är barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter samt Skolverkets mål för förskolan som påverkar valet av projekt och dess utveckling i det projekterande arbetssättet. Projektets inriktning ringlar som en bäck genom de olika lärmiljöerna som genomsyrar förskolan.

Utvecklingsplan

Utvecklingsplanen är grunden för förskolan utvecklingsarbete. förskolornas arbete utgår från Läroplanen för förskolan, lokala politiska mål, Fokus 2020, resultaten av barn- och föräldraenkäter (trivsel och brukarenkäten) och övriga mål i de nationella styrdokumenten.
Utvecklingsplan Centrumsförskoleenhet , 248.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Verksamhetslöfte

Inom enheten finns ett framarbetat verksamhetslöfte, detta har sin utgångspunkt i ovanstående måldokument och är förskolornas viljeinriktning med sitt förhållningssätt och arbete med barnen.
Verksamhetslöfte , 58.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Alla barn i vår verksamhet ska bemötas med förståelse och respekt för människors lika värde. Alla barn ska med tillförsikt och glad förväntan gå till sin förskola som kännetecknas av: Trygghet, empati och omtanke om såväl det enskilda barnet som av hela gruppen, öppenhet och respekt för människors olikheter. På våra förskolor gäller nolltolerans av trakasserier och kränkningar.

Plan mot diskriminering och kränkande behandling

Plan mot diskriminering och kränkande behandling , 433 kB, öppnas i nytt fönster.

Barnhälsoplan

Syftet med vår barnhälsoplan är att skapa en gemensam syn på barnhälsa.Planen beskriver hur vi på förskolan arbetar med barnhälsa, ett förhållningssätt och struktur, som alla inom vår enhet ska vara förtrogna med.
Barnhälsoplan , 335.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Föräldramöte erbjuds en gång om året, då förskolans pedagoger berättar om verksamheten och dess innehåll. En gång per läsår erbjuds varje barn utvecklingssamtal.

Vi bjuder även in till en familjekväll i maj månad. Innehållet på våra familjekvällar varierar men syftet är att det ska finnas möjlighet att prata och umgås med varandra i barnens miljö på förskolan.

Vårdnadshavare är alltid välkomna att kontakta oss på förskolan

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 november 2024