Två flickor cyklar tillsammans på gården.

Foto: Lina Karna Kippel

Lövestads förskola

LÖVESTAD, kommunal
Lövestad förskola är en nybyggd förskola som ligger vid Lövestad skola.

Välkommen till Lövestads förskola

Vår verksamhet bedrivs till största delen i uppdelningen 1-2-åringar, 3-4-åringar och 5-åringar var för sig. Denna indelning har vi valt för att i större utsträckning kunna möta och utmana barnen där de befinner sig just nu i sin utveckling.

I vår verksamhet utgår vi mycket från barnens intressen och förkunskaper. Genom att fånga det barnen är intresserade av och vill veta mer om så skapas en lustfylld verksamhet och en bra grund för lärande. Miljön på förskolan är anpassad efter verksamheten och försedd med de säkerhetsanordningar som krävs.

Vardagen på förskolan präglas av närhet, tillit och uppskattning bland barn och personal. Alla ska känna glädje och nyfikenhet - det ska var kul att komma till vår förskola!

Våra avdelningar

Björken, Lönnen, Eken och Kastanjen.

Lövestad förskola består av Björken som delas in i Lillbjörken och Storbjörken gul och blå, och Lönnen, som delas upp i Lönnen grön och röd, och Eken.

  • På Lillbjörken är det främst barn som är 1-2 år.
    Här är de allra minsta och oftast nyligen inskolade barnen. En del barn stannar ett halvt år på Lillbjörken medans en del barn ganska snabbt flyttar över till någon av Storbjörkens grupper där det finns mer utmaningar och lärmiljöer för de som kommit lite längre i sin utveckling.
  • På Storbjörken är det barn i åldrarna 2-3 år och på Lönnen är det barn i åldrarna 3-4 år.
    För att hålla oss till små barngrupper så delar vi in barnen i grupperna Storbjörken blå, Storbjörken gul, Lönnen röd och Lönnen grön .
    Till dessa grupper hör 2-3 pedagoger/ grupp som ansvarar för verksamhet och mentorsskap. Att det är samma pedagoger till respektive grupp är något vi strävat efter och som skapar en trygghet och helhet för både barn och pedagoger. Lönnen-grupperna skiftas om att gå till vår uteverksamhet på Lövestad IP. Varje grupp går till uteverksamheten en dag i veckan.
  • Våra 5-åringar är samlade i gruppen Eken.
    Denna grupp håller mestadels till i lokaler på Lövestad skola. Att lära känna skolan lokaler och kunna samverka med skolans elever och pedagoger underlättar mycket inför kommande skolgång.

Vår verksamhet utgår från våra styrdokument, Lpfö18 och mål satta av våra kommunala politiker.

Som närmsta granne har vi förutom skolan ett fint bibliotek och en stor, fin sporthall. Vi ser ett samarbete med skolan och fritidshemmet som en naturlig del i vår verksamhet.

Föräldraaktiv inskolning

På Lövestad förskola använder vi oss av Föräldraaktiv inskolning. Det innebär att du som förälder och ditt barn är delaktig under ett par heldagar. Inskolningsmetoden kallas även tredagar-inskolning, men vi har valt att använda begreppet föräldraaktiv inskolning för att inte lägga fokus på att det ska vara just tre dagar, samt att förstärka synen på att föräldern ska vara aktiv med sitt barn under inskolningen.

Med föräldraaktiv inskolning menar man att en förälder eller någon annan för barnet, viktig person är med sitt barn på förskolan under tre efterföljande dagar. De tre dagarna är längre än man ser i mer traditionell inskolning. Under inskolningen är föräldern med sitt barn under alla situationer på förskolan.

Den fjärde dagen lämnas barnet hos oss pedagoger och vi ser helst ett tydligt och kort hej då från föräldern. Inskolningen fortsätter sedan under ytterligare ett par dagar så att barnet känner sig tryggt och har kommit in i förskolans olika rutiner. Dessa dagar ska förälder vara lätt tillgänglig och snabbt kunna komma till förskolan om det behövs.

Så här ser upplägget ut

  • Dag ett och två
    9.00 -13.30, förälder med under hela vistelsen
  • Dag tre
    9.00-13.30, förälder med fram till middag
  • Dag fyra
    9.00-13.30, förälder med cirka 0,5-1 timme
  • Dag fem
    9.00-13.30, barnet är där själv.

Vi har valt att ha inskolningsdagarna förlagda torsdag till onsdag. Anledningen till detta är främst att inskolningsdagarna då direkt följs av en vanlig lämningsdag, det blir ett flöde i den nya rutinen. Tidigare hade vi inskolning måndag till fredag. Då bröts flödet av en helg för att sedan starta upp efter några dagars ledighet med första vanliga lämningen.

Trygg miljö

En stor fördel med denna metod är att barnet har gott om tid på sig att bli tryggt i miljön med de nya kompisarna och med oss pedagoger, innan mamma eller pappa säger hej då. Ytterligare en fördel är att ni som föräldrar får en helt annan inblick i hela förskolans verksamhet och lär känna oss pedagoger på ett naturligt och otvunget sätt.

För att skapa en trygg relation till föräldrar och barn under inskolningen strävar vi efter att det ska vara:

  • Tydligt. Under inskolningen är det du som förälder som tar hand om ditt barn. Byter blöjor, klär på och av, hjälper till vid matsituationer och så vidare.
  • Otvunget. Inskolningspersonalen finns i er närhet och tar kontakt med barnet när tillfälle ges. Pedagogen tar aldrig barnet från föräldern.
  • Tryggt/accepterat. Var tillsammans med oss så mycket som möjligt under inskolningstiden så att du och ditt barn accepterar och känner er trygga med oss. Barnet behöver inte tränas på att lämnas utan att vara tillsammans med oss.

Vi har använt oss av denna typ av inskolning ett tag och fått mycket god respons från föräldrar som inskolat sina barn på detta sätt. De känner sig delaktiga i barnens vardag på ett bra sätt och att de fått en fin insikt i hur vi jobbar på förskolan.

Trygghet Lövestads förskola, Sjöbo kommun

På Lövestad förskola, skola och fritidshem jobbar vi med tydliggörande pedagogik dvs verksamheten ska var tydlig och strukturerad för barn o elever. Bildstöd är ett verktyg som vi använder dagligen i alla verksamheter. Varje morgon sätts dagens aktiviteter upp i bilder och man går tillsammans igenom med barnen/eleverna vad som ska hända. Detta skapar en tydlighet och trygghet över dagens innehåll.
Plan mot kränkande behandling och diskriminering , 227.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Föräldrainflytande sker genom att vi bjuder in till föräldramöten, föräldraråd och skolråd. Varje termin erbjuds barn och föräldrar ett utvecklingssamtal med ansvarig mentor.

En bit in på höstterminen har vi läsårets föräldramöte. För att få föräldrarna delaktiga i vad som dessa ska innehålla brukar vi sätta upp lappar där man kan skriva upp vad man vill ta upp eller få veta mer om på mötet. Vi lämnar även frågan till områdets föräldraråd om de har något de vill ta upp.

Varje vår ordnar vi en familjekväll med varierande aktiviteter t.ex föreningspresentationer, brännboll med grillning etc. Ibland har vi dessa kvällar tillsammans med skolans elever och deras familjer.

Alla vårdnadshavare är välkomna att besöka vår verksamhet och se hur deras barn har det.

Föräldraråd

Rådets syfte och uppgifter
Föräldrarådet ska vara en länk mellan föräldrar/vårdnadshavare och förskola/skolan. Det är ett forum där föräldrar kan ha inflytande och vara delaktiga i verksamheternas arbete.

Rådets sammansättning
Tanken är att föräldrarådet ska bestå av föräldrar från varje avdelning inom förskolan och varje klass inom skolan. Representanter från föräldrarådet utses som ska deltaga vid skolrådet.

Föräldrarådet träffas 2-3 gånger /termin och mötena aviseras på vår Lärportal Unikum.

Skolråd

Rådets syfte
Skolrådet är en mötesplats där personalen får tillfälle att lämna information om vad som är på gång, föra dialog med föräldrar och elever, bidra med tankar och synpunkter samt vara med och utveckla verksamheterna tillsammans.

Rådets uppgifter
Rådet skall fungera som ett forum för ömsesidig information. Rådet kan fungera som ett rådgivande organ. I rådet avhandlas frågor av övergripande karaktär. Frågor som berör enskild person, barn eller vuxen får inte behandlas i detta forum.

Rådets sammansättning
Rådet består av föräldrarepresentanter från Lövestad förskola och skola, två elevrepresentanter, rektor och elevstödsamordnare.

Rådets arbetsformer
Rådet träffas fyra gånger per läsår.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 november 2024