EU-val och allmänna val

Det är dags att gå till valurnorna och välja representanter till EU-parlamentet. Söndagen den 9 juni är det EU-val. Förtidsröstningen börjar den 22 maj.

Val till Europaparlamentet hålls i april, maj, juni eller juli vart femte år under en period som Europaparlamentet beslutar. Valet genomförs enligt respektive EU-lands nationella vallag och i Sverige säger vallagen att valdagen alltid är på en söndag. Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet.

När du vill förtidsrösta

• Du kan förtidsrösta var du vill i landet.
  • Du måste ha legitimation och röstkort med dig.

Sjöbo bibliotek

Simontorpsvägen 2, Blentarp
tisdagar 13 - 18
torsdagar 10 - 12 och 13 - 16

• Observera att torsdagen den 6/6 är det inte öppet för röstning på Lövestads, Blentarps och Vollsjö bibliotek.

Vill du ha mer information, är du välkommen att höra av dig.
Valnämndens kansli på 076-608 3681
Sjöbo kommun, kontaktcenter 0416-270 00

Väljare som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte själva kan ta sig till ett röstmottagningsställe och inte känner någon som kan vara bud, kan vid begäran lämna sina valsedlar till ambulerande röstmottagare.

Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagare kommer till ditt hem eller den plats där du befinner dig, för att ta emot din röst.

Bokning av ambulerande röstmottagare

Ambulerande röstmottagare måste bokas senast 48 timmar före röstning.

Telefon 076-608 3681, eller kontaktcenter Sjöbo kommun 0416-270 00
E-post till valnämnden
Information om hjälp vid röstning i lokal - Valmyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

När du röstar på valdagen

På valdagen den 9 juni röstar du i den vallokal du tillhör. Uppgifter om vilket valdistrikt du tillhör, och i vilken vallokal du ska rösta i, finns på röstkortet som skickas hem till dig.

Valdistrikt/vallokaler

Östra Kärrstorp

Beritslund i Bjärsjölagård, Beritslundsgatan 4

Allmänna val

Ordinarie val till riksdagen, region- och kommunfullmäktige hålls andra söndagen i september vart fjärde år. Nästa allmänna val hålls 2026.

Fria, hemliga och direkta val

Valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och att valen ska vara fria, hemliga och direkta.

• Allmän rösträtt.
    Rösträtten beror endast på sådana krav som folk i allmänhet kan uppfylla, det vill säga ålder, medborgarskap och bostadsort.
  • Lika rösträtt.
    Alla väljare har lika rätt att påverka valresultatet, det vill säga en röst per person.
  • Fria val.
    Ingen annan får bestämma vad väljaren ska rösta på.
  • Hemliga val.
    Väljaren är inte tvungen att visa eller tala om hur hen röstat.
  • Direkta val.
    Väljarna utser direkt de som sitter i till exempel riksdagen eller kommunfullmäktige ­– de är direktvalda av folket.

Rösträtt till riksdagen

Du har rösträtt till riksdagen om du är:

• 18 år senast på valdagen,
  • svensk medborgare och
  • är eller har varit folkbokförd i Sverige.

Rösträtt till region- och kommunfullmäktige

Du har rösträtt till region- och kommunfullmäktige om du är:

• 18 år senast på valdagen,
  • svensk medborgare och är folkbokförd i kommunen, regionen, eller
  • medborgare i något av EU:s medlemsländer eller medborgare i Island eller Norge och är folkbokförd i kommunen och regionen,
  • eller medborgare i något annat land än de som räknats upp ovan, eller statslös, och har varit folkbokförd i Sverige i tre år i följd före valdagen, samt är folkbokförd i kommunen eller regionen.

Information om val och rösträtt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens ansvar i valprocessen

Valnämnden i varje kommun är lokal valmyndighet. Valnämnden har hela ansvaret för genomförandet av röstning inom kommunen.

De utser och utbildar röstmottagare och ser till att det finns vallokaler och lokaler för förtidsröstning, samt ser till att allt material finns på plats då röstning ska genomföras.

Valnämnden svarar också för den preliminära räkningen av rösterna dels på valkvällen, dels på onsdagen och eventuellt torsdagen i veckan efter valdagen.

Senast uppdaterad: 17 maj 2024