Två personer tränar med tyngder i vattnet.

Vattengymnastik

Vattengymnastik är en skonsam träningsform som passar alla.

Våra vattengympa-pass pågår i 45 minuter.

Att träna i vatten är en bra motionsform. Det ger minimal belastning på muskler och leder, då man endast väger cirka 12-20 % av sin kroppsvikt när man kommer ner i vattnet.

I vatten tränas många av kroppens muskler samtidigt eftersom man måste stabilisera och balansera sin kropp mot flytkraften i vattnet. Musklerna arbetar hela tiden mot vattenmotstånd, vattnets tryck samt turbulensen som bildas i vattnet när du rör dig. Eftersom större delen av kroppen används i vattnet kan du arbeta mer intensivt med en lägre hjärtfrekvens än på land och öka din energiförbrukning. Detta leder till en snabbare förbättring av konditionen samt en ökning av fettförbränningen. Samtidigt stärks hela sin kroppen i vattnet.

Sjöbo simanläggning erbjuder vattengymnastik med olika inriktningar. Exempelvis klassisk vattengympa, bältesgympa, rehabgympa och cirkelgympa.

Tider hösten 2018

Klassisk vattengympa: Startar vecka 36, 14 gånger med uppehåll vecka 44.

  • Tisdagar kl 19.00-19.45, multibassängen.
  • Torsdagar kl 19.15-20.00, multibassängen.

Bältesgympa: Startar vecka 36, 14 gånger med uppehåll vecka 44.

  • Onsdagar kl 18.30-19.15, multibassängen.

Rehab vattengympa: Startar vecka 36, 14 gånger med uppehåll vecka 44.

  • Torsdagar kl 13.15-14.00, multibassängen

Cirkelgympa: Startar vecka 37 och körs inledningsvis september månad. Finns intresse planeras cirkelgympan fortsätta.

  • Lördagar kl. 1015-11.00, 25'an

Tänk på! För anmälan till Drop-in platser öppnar respektive anmälningar upp en vecka före aktuellt pass. För deltagande i vattengymnastik tillkommer kostnad för entré till Sjöbo simanläggning.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 oktober 2018
Sidan publicerad av: Johanna Svedin