Två personer tränar med tyngder i vattnet.

Vattengymnastik

Vattengymnastik är en skonsam träningsform som passar alla.

Våra vattengympa-pass pågår i 45 minuter.

Att träna i vatten är en bra motionsform. Det ger minimal belastning på muskler och leder, då man endast väger cirka 12-20 % av sin kroppsvikt när man kommer ner i vattnet.

I vatten tränas många av kroppens muskler samtidigt eftersom man måste stabilisera och balansera sin kropp mot flytkraften i vattnet. Musklerna arbetar hela tiden mot vattenmotstånd, vattnets tryck samt turbulensen som bildas i vattnet när du rör dig. Eftersom större delen av kroppen används i vattnet kan du arbeta mer intensivt med en lägre hjärtfrekvens än på land och öka din energiförbrukning. Detta leder till en snabbare förbättring av konditionen samt en ökning av fettförbränningen. Samtidigt stärks hela sin kroppen i vattnet.

Sjöbo simanläggning erbjuder vattengymnastik med olika inriktningar.

Tider våren 2019

Klassisk vattengympa: Startar vecka 3, 14 gånger.

  • Tisdagar kl 19.00-19.45 (Uppehåll vecka 8, 16, 18) Multibassängen.
  • Torsdagar kl 19.05-19.50 (Uppehåll vecka 8, 16) Multibassängen.

Bältesgympa: Startar vecka 3, 14 gånger.

  • Onsdagar kl 18.20-19.05 (Uppehåll vecka 8, 16, 18) Multibassängen.

Vattengympa lätt: Startar vecka 3, 14 gånger.

  • Torsdagar kl 13.15-14.00 (Uppehåll vecka 8, 16) Multibassängen

Tänk på! För anmälan till Drop-in platser öppnar respektive anmälningar upp en vecka före aktuellt pass. För deltagande i vattengymnastik tillkommer kostnad för entré till Sjöbo simanläggning.

Kontakt

Unable to render Vue app.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 9 maj 2019
Sidan publicerad av: Zara Karlsson