Två personer tränar med tyngder i vattnet.

Vattengymnastik

Här kan du läsa om vattengymnastik och vilka dagar och tider vi erbjuder detta på Sjöbo simanläggning.

Att träna i vatten är en bra motionsform. Det ger minimal belastning på muskler och leder, då man endast väger cirka 12-20 % av sin kroppsvikt när man kommer ner i vattnet.

I vatten tränas många av kroppens muskler samtidigt eftersom man måste stabilisera och balansera sin kropp mot flytkraften i vattnet. Musklerna arbetar hela tiden mot vattenmotstånd, vattnets tryck samt turbulensen som bildas i vattnet när du rör dig. Eftersom större delen av kroppen används i vattnet kan du arbeta mer intensivt med en lägre hjärtfrekvens än på land och öka din energiförbrukning. Detta leder till en snabbare förbättring av konditionen samt en ökning av fettförbränningen. Samtidigt stärks hela sin kroppen i vattnet.

Vi erbjuder vattengymnastik med olika inriktningar

  • Klassisk vattengympa
  • Bältesgympa - På bältesgympan använder vi flytbälten och tränar på djupt vatten. Vi varvar hög och låg intensitet för kondition och uthållighet.
  • Vattengympa lätt - Träning som passar seniorer, gravida, rörelsehindrade eller den som vill röra på sig i ett lugnare tempo.

 Varje termins vattengymnastik inkluderar 13 gånger och varje pass pågår i 45 minuter.

Tider vattengympa
Vecka 37 - 50 (Uppehåll vecka 44)

  • Klassisk vattengympa, tisdagar kl. 18.30-19.15
  • Klassisk vattengympa, torsdagar kl. 19.05-19.50
  • Bältesgympa, onsdagar kl. 18.20-19.05
  • Vattengympa lätt, onsdagar kl. 13.00-13.45

Tänk på! Man kan välja att boka hela terminens vattengymnastik och därmed vara säkrad en plats varje vecka. Anmälan till Drop-in platser öppnar en vecka före aktuellt pass. För deltagande i vattengymnastik tillkommer kostnad för entré till Sjöbo simanläggning.

Kontakt

Unable to render Vue app.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 oktober 2019
Sidan publicerad av: Zara Karlsson